Thursday, June 16, 2011

ayah...

hari bape menjelang lagi...mesti ramai tak ingat bile hari bape ni kan...kebiasaannya ramai yang ingat bile hari ibu....kadang2 aku terpikir jugak kenape yer hari bapa tidak disambut semeriah hari ibu....bagi aku 2,2 penting..mak dan ayah..takde dorang TAKKAN ada KITA...untuk hari bapa kali ni aku da merancang dengan anip untuk belanje makan meraikan ayah minggu ni...entahlah semakin aku meningkat dewase makin aku sayangkan mereka..bukan tidak sayang sebelum2 ini tapi perasaan sayang dan kasih makin menebal dalam jiwa ini...sudah tibe masanye untuk aku membalas segale jasa dan pengorbanan kedua-duanyer....biarpun mereke tidak mengharapkan ape2 balasan daripada anak2 mereke...

kadang2 aku terpikir macam mane seorang anak boleh mengabaikan orang tuanye???sedangkan mereke bersusah payah untuk membesarkan anak2 mereke..betullah orang kate mak ayah boleh membesarkan 10orang anak tetapi seorang anak tidak boleh menjage mak ayah...ntahlah...mungkin lain orang lain pendapatnyer...

Seorang ayah tidak penah meminta ape2 daripade anak2nyer...tidak akan mungingkit jika tiada hadiah yang dibeli untuk harijadinye..tidak akan berkate ape2 jika tiada ucapan selamat hari bapa dari anak2nyer...mcm tu lah ayah aku..tidak penah meminta ape2 dari anak2nye..baik hadiah harijadi,duit raya mahupun hadiah hari bapa....kadang2 kite tak nampak kasih sayang seorang ayah ni tapi aku tahu ayah cukup sayangkan anak2 die...takkan lah da besar gedang ni nak peluk2 anak daranye kan...tapi aku tau care die cukup buat aku paham yang ayah sayangkan aku dan lain2...

kenangan aku mase kecik tak payah cite la..asyik kene rotan jer..almaklum la aku membesar dengan abang2 dan adik2 lelaki...ape aktiviti yang aku ngan abg2 aku tak penah buat???dan tak penah kene rotan???tangkap ikan kat sungai la..panjat pokok,daki bukit la,tangkap ayam jiran la,baling tanah liat kat rumah jiran la..sume tu mendatangkan kemarahan ayah..ape lagi kene sebat la jawabnyer...tapi itu semua kenangan manis bagi aku...rotan mengajar aku menjadi manusia yang bergune...

mase aku menyambung pelajaran di politeknik seberang perai setiap kali buka dan tutup semester mak dan ayah akan menghantar dan menjemput aku...besar sungguh pengorbanan mereke..padahal bukan tak boleh aku naik bas tapi dorang nak hantar...mengantok2 ayah bawak kete..biase la orang tua mane larat memandu jauh nie...kalau aku naik bas 4jam da bole sampai tapi bile ngan ayah 6jam baru nak sampai..sebab kene benti ayah cepat mengantok memandu dijalan lurus..nak ikut jalan lame aku pulak tak boleh...rase nak muntah jer....

kalau nak cite sal ayah ngan mak ni sampai esok pun tak habes...banyak bende nak cite banyak bende nak tulis....cukup la bagi aku ape yang mak ngan ayah lakukan untuk kiteorang adik beradik...sekarang ni tibe mase untuk kami adik beradik balas jase mereka...biarlah aku yang memandu kerete bile nak balik kampung cukup2 la ayah bawak kete...rehat dekat belakang..(walaupun kadang2 aku malas nak bwk kete..hehehe)..tak la setiap kali..kadang2 la..aku ni rabun sebenarnye..kalau malam memang susah nak drive sebab aku silau sikit....

papepun aku nak cakap kat korang..HARGAILAH KEDUA IBU BAPA anda sebelum mereka tiade...buatlah mereke berasa bahagia dan bertuah memiliki anak-anak yang menghargai mereka..."Ya Allah...Engkau panjangkan lah umur kedua ibubapaku sesungguhnye aku belum puas membalas jasa mereka membesarkan kami...sesungguhnya aku belum bersedia untuk mereka meninggalkan aku dan pulang kepadamu Ya Allah...kurniakan kesihatan yang baik buat mereka..amin..."

No comments: