Wednesday, October 19, 2011

tolak ansur dalam perhubungan

ikutkan entry kali ni jam 11.32 malam..tetibe tergerak hati nak menulis kat umah ni..kali ni nak cite pasal benda yang agak serius tapi ikutkan tak serius mane pun..saje nak buat gempak malam2 ni..yela patutnya da tidur ni masih nak karang-karang ayat pulak kan...

aku tetibe nak cite sal 'hubungan' ataupun sekarang ni orang panggil 'relationship'. pasal pa?ntah la..aku rasa sekarang sume ikut kepala angin memasing...bila bergaduh abes 1dunia tahu..mula bukak aib memasing..kan tak bagus macam tu....sepatutnya kan elok bila ade benda tak kena korang bincang hati ke hati...bukan korang g bincang muke ke muke??tangan ke tangan??kang jadi benda lain pulak...sebab aku tengok sekarang ni masing2 suke sangat show off yang korang tu tengah berperang kat fb mahupun twitter...kan elok dari bergaduh tuduh sane sane korang selesaikan apa yang patut....

bagi aku bila kite terima seseorang itu dalam kehidupan kite maknanya kite dah bersedia dengan kelebihan dan kelemahan pasangan tu sendiri...yang mana kelemahan yang kite nampak patutnya kite tutup dengan kelebihan yang kite ade..baru hidup itu saling melengkapi...bukannya kite terima setiap kelebihan yang pasangan kite tu ade tapi tidak kelemahan yang die ada...jangan kejar kesempurnaan jika kita sendiri tidak sesempurna mana pun...

lepas tu bagi aku tolak ansur dalam setiap hubungan itu paling penting..bila tiada give n take dalam hubungan pasti tak kemane..serius aku cakap sebab ape?kite semua ni manusia biasa yang ada perasaan dan had kesabaran...contoh paling senang la aku boleh bagi..katekan lah boipren/girlpren ni memang susah sangat nak tolak ansur asyik engkau je nak dengar cakap dia...cakap ko..pandangan ko tidak diherankan..nak-nak time ko gaduh lagi lah...salah sendiri pun kate salah ko..mati-matian ni kate punca ko yang buat..sanggup topup semate2 nak marah dan membebel..tak bagi langsung kite bersuara nak bincang elok2...sampai bila kite nak bertahan bile setiap kali ada masalah tiada tolak ansur nak menyelesaikan...please lar buang EGO memasing kalo sayangkan hubungan korang...hidup ini kena ade yang memberi dan menerima...bukannya yang memberi HANYA memberi dan yang menerima HANYA menerima..belajarlah memahami pasangan masing-masing...

mesti korang nak kata jatuh la ego kalau dengar cakap pasangan kita tu...ye betul tapi ape salah kalau kite turunkan ego itu sikit demi kelancaran hubungan korang????tak luak sikit pun kalo kurangkan ego tu...tidak nampak lemah pun...nanti pasangan pijak kepala kalau kite tak ego ni...heeeiiii..tolonglah..kalo ikut kepala kau sendiri ingat hubungan korang tu lancar ke???sekali,2kali,3kali boleh ikut rentak engkau tapi lama-lama dia sendiri pun boleh pikir.."tak boleh jadi Suami@isteri macam ni..abis umahtangga aku kalo berterusan camni"..baik putus sebelum berkahwin dari bercerai berai selepas bekahwin...JANGAN takde EGO langsung dah la...kene ade walaupun SIKIT...xkan la kalo pasangan tu buat salah ko kate xpela mengalah jela tak rugi pape....takmo..takmo camtu...kene ade PRO dan KONTRA yer...

kepada yang sudah bertunang pulak aku nak pesan JANGAN ikut sangat kemarahan yang sentiasa membuak2 dalam diri....memang aku belum bertunang lagi tapi pengalaman mendewasakan aku dan memberi aku pengajaran dalam masa same...dugaan semasa bertunang ni orang kata luar biasa sungguh...luar canme aku tatau lar...tapi aku rasa time ni la hubungan tu PANAS sentiasa..benda kecik boleh jadi besar...nak pandang muka tunang pun kadang menyampahkan...ehhh.yang ni bukan aku cakap orang yang cakap...lagi satu bila korang sudah buat keputusan nak bertunang maknanya korang yakin dengan hubungan korang itu...kenapa mesti ade pertelingkahan yang kadang2 tak masuk dek akal?terjumpe orang lain,sibuk dengan itu ini lar,tiada keserasian dalam hubungan itu??tolonglah...bertunang ni dah macam korang da ade tanah tinggal nak bina rumah dan atap je tempat berteduh....sebelum nak buat pape fikir masak2 dulu...dugaan semasa bertunang lain dugaan selepas berkahwin pun lain..jadi bincang dan tolak ansur itu penting..hidup tidak penah surut dengan masalah macam mana kita selesaikan masalah itu terpulang lah...

banyak pulak aku membebel malam2 ni kan...sudah-sudah la menaip nie..cume aku nak pesan kat korang dalam setiap hubungan itu pasti ada pasang surut terpulang dekat diri kita macam mana nak handle atau pegang hubungan itu...jika ada salah paham,pergaduhan kecil selesailah dengan berhemah ibarat menarik rambut dalam tepung supaya tepung tidak kene muka kita...penting korang berbincang dan cuba cari jalan penyelesaian...dan INGATLAH jika tersurat bahawa hubungan korang sampai disitu bukan salah sesiapa...sekurang2 kite dah usaha menyelamatkan hubungan itu tetapi JODOH,PERTEMUAN,AJAL dan MAUT ditangan-Nya..kita sebagai hamba-Nya menerima Qada dan Qadar yang telah ditetapkan sejak azali lagi...dan janji Allah dikurniakan yang Baik untuk kita tapi ditarik baik itu PASTI ada yang TERBAIK dari baik tadi untuk kita...

last nak cakap pasni tak taip panjang2 dah...jangan mencari kasih mencari cinta mencari sayang diatas rupa paras fizikal sahaja...carilah kesempurnaan itu dari dalam...akan kekal segala kecantikan dalaman itu jika nak diukur kecantikan sementara fizikal sahaja...kalau jumpa rupa paras itu indah dan sempurna itu bonus jika diiringi kecantikan dalaman itu...yang lain2 tu ikut koranglah...jangan masa bercinta i luv u..u luv me dah kawen lantak u la nak tunggang ke nak terbalik...apa-apa pun aku sentiasa mendoakan yang terbaik buat korang dan aku sendiri..

dan yang mana belum bertemu adam@hawa masing-masing jangan bersedih hati..semua orang akan jumpa tulang rusuk memasing...wah..wah..wah...ok2..yang ni nak pujuk diri sendiri ok...ramai yang mendirikan masjid sejak kebelakangan ni..nak jugak..nak jugak...mak nak kawen...tapi calon belum jumpa lagi nie...hahahah..sudah!!!sudah setat nak merapu...selamat malam korang...mimpi indah ok..yang tengah bergaduh pegi mintak maaf cepat...babai...aku upload video abg mat aku nie..khas tuk korang yer....


video ni tuk suka-suka jer..rindu ngan abg mat ni..nak mimpi sal dia lah...ok la korang pening korang bace entry kali ni..melalut tak tentu hala je aku ni kan....kalau ada yang terasa hati ape yang aku cakap kat atas mohon sepuluh jari kemaafan diatas penulisan dan pandangan aku...sori ye kalo aku taip panjang lebar berakhir sudah tulisan aku kali ni jam 12.57 tgh malam..





p/s:ni pandangan aku tidak melibatkan sesiapa mahupun mengata kepada sesiapa..lebih kepada pengalaman sendiri...dan sekarang makin miang nak kawin..tarikh dah jumpa calon belum lagi..sape pegang kunci hati serah cepat sikit...hehehe..

No comments: