Wednesday, March 2, 2011

Resepi..resepi...resepi...

minggu lepas kteorg buat mkn2 sikit kat opis ni...setiap sorg kene bawak 1menu...aku pilih nasi putih la...heheheh..mudah,senang dan cepat...
tapi ptg tu terniat lak nak buat sambal kering skali...jadi kene la g pasa cari barang2 yang diperlukan..ala..simple jer..korg nk buat sekelip mate jela leh siap...cume nk sediekan barang je perlukan mase...

Ni la rupenyer sambal kering yang aku buat...

ingat tak ramai yg mkn rupenye ramai jugak yg berminat ngan sambal kering ni...npak ckit je aku buat tapi bole la 12org makan...simple sgt bahan2 die...ni lauk org mls cam aku bole la..xde santan..kalo nak suh masak makanan bersantan aku surender dulu la..memang FAIL ok...heheheh..bkn xpenah buat...tak laku lauk aku buat tu...last2 aku yg abeskan sorg2...

bahan die ape???ala..senang jer...ubi kentang,tempe,sotong,cili hijau+merah,bawang bulat,garam,gule,sos tiram+kicap..tu jela bahan2 die...kentang tu kene sagat bagi nipis nnt baru rangup..tempe pun kene hiris nipis2 baru goreng..kalo tebal2 tak garing la jwbnyer...cili korg beli la yg hidup tu..tu tok hiasan jer...kene pakai gak cili kering yg telah siap diblander yer..kalo korg rajin tumbuk la..lagi sedap..hihihi...sotong korg hiris xdela nipis sgt..tapi kalo korg rase nk tambah ayam ker udang ker bole jer...tumis sume bahan sampai pecah minyak baru masuk kan kentang dan tempe tu..kacau sampai sebati baru tutup api...

haaaaaaaaaaaa..abes da..heheheh..resepi aku main hentam jer...mood belajar memasak tgh menguasai diri ini...kenape?nk kawen ker..dak la...aku teringin jugak masak gulai sume tu..asyik sambal jer...sebenarnye salah satu langkah jugak kan..mane tau tibe2 nk kawen sekurang2nye xdela tak tau langsung memasak kan....

ok la..jumpe next entry lak yer...

Nurul Farhana Ab Jalil@2/3/2011,1.00p.m..

No comments: