Tuesday, May 15, 2012

Jauh disudut hati kecil..

Selamat malam semua..

Tak tahu nak start dari mana..tapi lepas aku baca penulisan seorang insan ini terus aku rasa sebak..entah macam mana aku boleh merasa kesedihan penulis..tiba-tiba aku terfikir dalam kita bahagia sehingga lamakah bahagia bersama kita..tak tergambar perasaan aku ni..

Sedangkan kita tahu setiap insan yang hidup pasti 1hari nanti kembali kepada-Nya..aku banyak skip beberapa entry sebab takut mata aku bengkak..ini bukan kisah novel..ini kisah hidup seorang isteri..seorang ibu..Ya Allah..Engkau kuatkanlah semangat hamba-Mu itu supaya dapat membesarkan cahayamata beliau menjadi muslimah kebanggaan-Mu.

Bagi aku kita hanya merasa sedikit kesedihan tetapi orang yang mengalami keadaan itu sendiri yang mengetahui kesedihan itu..bila aku baca je kisah ini aku teringat bagaimana induk aku mengharungi keadaan ini seorang diri dalam keadaan mengandung anak ke-2..6tahun  sudah berlalu..Arwah bapak telah kembali kepada Penciptanya..kita hanya melihat ketabahan seorang isteri dan seorang ibu membesarkan anak tetapi disebalik hati pasti terdetik alangkah bahagia jika dapat membesarkan anak-anak bersama suami tercinta..

Ya, aku belum berumahtangga..tetapi kisah setiap manusia yang telah diuji oleh-Nya aku sematkan sebagai pendorong semangat aku supaya tidak mudah jatuh dengan setiap ujian yang diberi..kita tidak tahu sampai bilakah kebahgiaan mendampingi kita...kadang-kadang aku terfikir dimanakah orang yang diuji ini mendapat kekuatan supaya bangkit meneruskan kehidupan harian..aku percaya apabila kita terima takdir kita sebagai Qada dan Qadar yang telah ditetapkan pasti Allah suntik kekuatan dalam diri..

Bukan sedikit kisah-kisah hidup yang aku pernah baca tapi..setiap kali aku baca kisah ini hatiku bagaikan terasa kehilangan itu..Entahlah hatiku tidaklah sekuat mana..tambah-tambah melibat kematian.Ya..aku tidak kuat..sesungguhnya aku takut menghadapi kematian itu padahal kematian itu pasti akan terjadi..mungkin apabila aku membaca orang kehilangan orang kesayangan membuatkan aku teringat dengan Arwah wan dan atuk yang aku kasihi. 

Ya Allah...kau suntiklah kekuatan ketabahan didalam insan-insan yang telah Engkau uji supaya menerima ketentuan yang Engkau berikan..dan engkau titipkanlah kekuatan didalam diriku supaya menjadi hambamu yang tabah dan redha dengan setiap ujian-Mu itu..sakit dan kesedihan masih terasa apabila hubungan yang aku bina selama 5tahun yang kuharapkan berakhir dengan pernikahan putus ditengah jalan walaupun sudah hampir 3tahun masih terasa ini kan pulak hubungan suami isteri dimana kita berkongsi hidup tinggal meninggalkan kita buat selama-lamanya..Al-Fatihah.

Benarlah kalam Allah, ayat (ar-Ra’d)13:28 “orang-orang yang beriman dan hati mereka tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah lah hati menjadi tenteram.”

2 comments:

k.nana said...

nana baru baca.....aduhai....sian dia kan....tp dia sgt kuat semangat....

noor said...

akak baca seolah-olah satu masa nanti kita plak akan mengalami nyer... kita tak tau qada' dan qadar allah....terasa bumi nie berputar dengan laju nyer.... semoga dia sentiasa tabah dan kuat semnangat...