Wednesday, October 24, 2012

Kenegerian...



Tetiba terlintas dalam fikiran aku masa drive balik rumah tadi..elok tengah aku bawak kereta sempat lagi otak ni terfikir benda alah ni.dalam otak penat dan lagi kan...

Asal tetiba aku bukak cerita pasal ni??entah mungkin otak aku tengah laju sebab keje siang malam...hahahah..konon sangatkan...direct teruslah tak payah kona sini kona sana...aku terfikir salah negeri kah jika seseorang itu tidak molek perangai??apa kaitan negeri yang tidak bernyawa itu patut disalahkan??orang selalu cakap "orang negeri sembilan tu bla-bla..." " orang melaka memang suka bla-bla.." salah negeri ke sebenarnya??

Meh aku bagi contoh lebih tepat lah kan taknak amek negeri orang lain aku amek negeri aku sendiri lah senangkan...ini contoh yer aku bagi jangan korang saman aku pulak kalau salah cakap ke apa yer "ko ni betul ke serius dengan nurul farhana tu???dia orang negeri sembilan.ko tau jelah kalau kawen dengan orang negeri sembilan ni nanti boleh jadi papa kedana"...hahhh..nampak tak contoh yang aku bagi???hooiiii..tolong lah open minded sikit kalau kawen dengan orang selain n9 tu pasti ke tak jadi papa kedana???tu semua adat yang diamalkan oleh orang dulu-dulu..

Aku bagi contoh ke-2 la pulak nak bagi nampak.."amboii..mulot ko memang tak ada insuranskan cakap main lepas je tak fikir perasaan orang..tula orang melaka suka cakap kasar.."yang ni lagi tak munasabah kot salahkan melaka sebab orang dia cakap kasar2..tolonglah..sesapa boleh cakap kasar sesapa jugaklah mulut tu tak ada insurans...korang paham tak apa aku cuba sampaikan malam ni??tak paham tak apalah aku cuma cari apa kaitan negeri dengan attitute seseorang itu...

Kesimpulan yang aku rasalah kan "kebanyakkan orang" yang "berperangai' macam tu sedikit sebanyak mengheret kenegerian itu..bagi aku tak adil kita mengaitkan negeri dengan orang sebab kita ni sebagai manusia yang dikurniakan akal sepatutnya membentuk peribadi sendiri...sebab tu orang pernah cakap tutur kata..perangai itu melambangkan SIAPA kita...jangan kita jadi punca orang terus salahkan kenegerian kita dek segelintir yang bermasalah...bak kata nurul farhana "tak kenal tak cinta dah kenal jatuh cinta" berkawan biar seribu bercinta biarlah satu...(hahah...otak kelaut dah).

Orang negeri sembilan dengan orang melaka kalau terjumpa entry aku ni jangan kondem okeh..aku cuma berbicara mengenai hal ini jer..tu semua contoh yang aku beri..macam aku kata tadi lar tak kenal tak cinta dah kenal jatuh cinta...tak semua itu teruk tak semua itu indah..masing-masing ada kelemahan kan...jom baiki kelemahan diri....



ehem-ehem: aku orang kuala lumpur cuma kampung dekat negeri sembilan tak caya tengok surat beranak aku kat HKL tu..jumpa tak...hihhhiihi...

No comments: